Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Huidverzorging in de zomer

De zomer is voor velen het meest favoriete seizoen van het jaar vanwege het warme weer, de lange, zonnige dagen en het eindeloze vakantiegevoel. Bescherm uzelf en uw familie voldoende tegen de zon en wees u bewust van de gevaren van (teveel) UV straling.

De zon is de bron van al het leven. Zonder zon, geen leven. Zonnestralen hebben een sterk helende werking. Maar teveel zon kan ook schade aanrichten. Hoe beschermt u zich hiertegen?


Veilig in de zon

  • Vermijd blootstelling aan de zon tussen 12.00 en 16.00.
  • Bescherm uzelf op het warmst van de dag tegen de zon door lichte bedekkende kleding te dragen of door de schaduw op te zoeken.
  • Breng zonnebescherming aan voor u in de zon komt.
  • Breng het regelmatig opnieuw aan om de bescherming te behouden, met name na het zwemmen, nadat u zich afgedroogd hebt of wanneer u sterk zweet.
  • Het gebruik van een zonneproduct is geen argument om langer in de zon te blijven dan goed is voor uw huidtype.
  • Een te lange, te regelmatige of te intense blootstelling aan de zon, vergroot het risico op huidbeschadiging. Laat baby’s en jonge kinderen niet rechtstreeks, of zo min mogelijk, in de zon komen.
  • Onderzoek uw huid regelmatig op huidafwijkingen (zeker op verdachte moedervlekken). 

 

Beperk het dragen van een zonnebril

Draag uw zonnebril alleen wanneer u echt last heeft van de zon. Zonnebrillen blokkeren namelijk belangrijke onderdelen van het lichtspectrum die het lichaam nodig heeft voor onmisbare biologische functies.

Uw lichaam maakt bij zonlicht melanine aan, wat er voor zorgt dat het zich beter kan beschermen tegen schadelijke UV straling. Hoe feller de zon wordt, des te meer melanine door uw lichaam wordt aangemaakt. Hoe meer melanine, hoe donkerder de huid. 

Om melanine te kunnen aanmaken is het noodzakelijk dat er zonlicht in de ogen komt. Hierdoor herkent de pijnappelklier de noodzaak voor de aanmaak ervan. Bij het overmatig dragen van een zonnebril kan er geen zonlicht in de ogen komen waardoor de aanmaak van melanine afneemt. Dr. Joseph Mercola heeft veel onderzoek gedaan naar de effecten van het dragen van een zonnebril op de ogen. Hij gaat in tegen de consensus en biedt verfrissende en wat ons betreft logische inzichten. 

 

Geef uw huid ook in de zomer voldoende aandacht. Wat is hierbij belangrijk ? 

 

1. Scrubben

Regelmatig scrubben met een product op maat ( zie per product ons advies ) is de beste manier om de huid te laten stralen en een mooie egaalbruine teint te verkrijgen en te behouden. Ook kunnen vochtinbrengende crèmes en aftersuns zo beter hun werk doen.

Gezicht

Heeft u een gevoelige huid, last van acne of couperose ? Probeer dan onze unieke peelinggel. Voor alle overige huidtypen zijn de modderpeelingsinaasappelpeeling of het peelingmasker zeer geschikt. Vergeet uw lippen niet !

Lichaam

Geeft extra aandacht aan uw voeten, ellebogen en knieën tijden het scrubben. In de zomer hebben de voetzolen het vaak zwaar te verduren. Lopen op blote voeten en het dragen van open schoenen zorgen ervoor dat de huid meer eelt aanmaakt. 

Tips

  • Ga na het scrubben niet direct in de zon, omdat de huid dan extra gevoelig is.
  • Scrub nooit wanneer uw huid verbrand is; wacht tot de huid gekalmeerd en geheeld is. De aloë vera gel verkoelt en kalmeert de huid en is daarom een ideale aftersun, ook voor de allerkleinsten.
  • Gebruik naast een crème met SPF ook altijd een zonnehoed en zonnebril wanneer u in de zon gaat en blijf zoveel mogelijk in de schaduw. 

 

2. Ontharen

 

Oksels

In de zomer zweten we vaak overmatig door de hoge temperaturen. Dit kan jeuk en een onaangename lichaamsgeur veroorzaken. Ook kan het leiden tot huiduitslag. Wanneer de oksels haarvrij zijn wordt de kans op bovenstaande ongemakken verkleind. Sommige mensen vinden het vervelend om hun oksels te scheren. U kunt de haartjes ook kort knippen om de kans op bovenstaande ongemakken te verminderen.

Gebruik regelmatig een aluminiumvrije deodorant en smeer de huid in met aloë vera gel zodra jeuk of irritaties optreden.

 

Bikinilijn

Scheer uw bikinilijn nooit vlak voordat u naar het strand gaat! De huid is hier wat gevoeliger en vatbaarder voor irritaties. Wanneer u de huid eerst scheert of waxt en vervolgens direct blootstelt aan fel zonlicht, zout en chloor is de kans op ingegroeide haartjes, bultjes en jeuk een stuk groter.

Wees dus slim en doe het de avond voor u vertrekt en kalmeer de huid na het ontharen met de aloë vera gel.

 

 

3. Hydrateren

  • Gebruik na het douchen en/of scrubben altijd een hydraterende crème om de elasticiteit van uw huid te behouden . Wanneer u de huid niet voldoende hydrateert kan deze uitdrogen en strak en jeukerig aanvoelen. Gebruik iedere morgen een dagcrème met SPF-20 op uw gezicht, hals en decolleté zodat uw huid voldoende beschermd is.
  • Gebruik lichtere crèmes op waterbasis en multi-functionele makeup producten zoals de BB crème die hydraterend, camouflerend en beschermend tegelijkertijd werkt. Het is trouwens niet waar dat u niet meer bruint wanneer u een crème met SPF gebruikt ! Ook wanneer u een product met beschermingfactor gebruikt wordt u bruin, het duurt alleen wat langer en u heeft een mindere kans op verbranding. Overigens hoeft u niet per se voor een product met SPF 50 te gaan. Met een factor van 30 bent u namelijk ook al voor 97% beschermd. De meerwaarde van een factor 50 is dus maar klein.
  • Vergeet ook niet wekelijks een olie-absorberend moddermasker te gebruiken om de huid in balans te houden.
  • Gebruik een rijke, niet vette nachtcrème met actieve ingrediënten als glycerine of shea butter die de huid helpen hydrateren en vocht vast te houden. Veel nachtcrèmes werken daarnaast ook om rimpelvorming tegen te gaan.

Tips

  • Reinig uw huid iedere avond grondig met een product dat bij uw huidtype past en dep deze 's morgens met tonic.
  • Drink voldoende water. Een mooie huid begint van binnen; door voldoende water te drinken helpt u uw huid te hydrateren. Een hoeveelheid van 2-2,5 liter water per dag wordt door schoonheidsspecialisten en gezondheidsexperts geadviseerd.
  • Eet gezond. De huid is het grootste orgaan van het lichaam en wordt beïnvloedt door wat u eet. Eet daarom gevarieerd en vers. Diverse soorten verse groente en fruit bevatten veel verschillende antioxidanten die de huid beschermen waardoor deze kan stralen !      

 

4. Haarverzorging

Teveel zon, zilte zee en chloorwater kunnen ervoor zorgen dat uw haren minder glanzen, minder zacht aanvoelen, sneller afbreken, pluizig worden en splijten. Hoe beschermt u uw haren hiertegen? 

  • Draag een petje, tulband of een mooie strohoed.
  • Vermijd chemische behandelingen zoals permanent, highlights zetten etc. in de zomerperiode.
  • Probeer wat meer in de schaduw te blijven.
  • Draag uw lange haren in een knotje en probeer uw hoofd boven water te houden.
  • Spoel uw haren vóór het zwemmen of breng een leave-in haarcrème of serum aan (dit sluit de haarschubben) zodat chloorwater en/of zeewater minder snel in uw haren kan trekken.
  • Spoel zand en zeewater altijd goed uit en was uw haren twee keer met een milde shampoo. Gebruik vervolgens altijd een verzorgend haarmasker of -conditioner om uw haren te beschermen, beter kambaar te maken en statisch haar te voorkomen.
  • Verzorg uw haar van binnenuit door gezond te eten en voldoende water te drinken.

 

 

Meer inspiratie
Huidverzorging herfst
Wat is uw huidtype ?
Werking Dode Zee Producten
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »